RIKS teenuste infopäeva 22.09.22 kokkuvõte
22.septembril 2022 toimus RIKSi infopäev Tallink Spa & Conference Hotellis, kus räägiti 
 riigiasutuste IT juhtidele ja otsustajatele riigiside teemadel. Tegemist
 oli RIKSi jaoks esimese sellises mastaabis infopäevaga, kus oli võimalus nii suurele 
auditooriumile tutvustada RIKSi ja meie teenuseid. Osalejaid oli kokku ligi 60, esindades 22 erinevat riigiasutust. 
Infopäeva avas 
videosilla vahendusel
MKM (Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi) 
digiarengu asekantsler ja RIKS nõukogu esimees Luukas
 Ilves. Ukraina näitel tõi ta välja olulisemaid õppetunde riigisides (sidetaristule tehti rünne kõige 
esimesena ja regulaarsed ründed sinna toimuvad siiani) ja kutsus üles 
õppima 
Ukrainalt ja nende kogemusest. Samuti tõi 
Luukas välja, et meie digiriigis plaanitakse e-teenuste 
muudatusi tehnilises võtmes. Ta mainis, et kuigi Eesti on juhtivamaid 
digiriike maailmas, on siiski avalikus sektoris e-teenuste arengus erasektoriga võrreldes arenguruumi omajagu.
Järgmise ettekande tegi MKM-i 
riigiside nõunik Erik Janson, kes alustas oma 
ettekannet sõnadega - riigiside on laiem kui MKM. Esinemise ajaks oli
Janson ametis olnud alles lühikest aega, kuid kirjeldas meeldivat 
tõdemust, et riik vaatab oma plaanide seadmisel tulevikku ja ei ole 
sugugi mitte aeglane või tagurlik nagu paljud erasektoris töötavad 
inimesed võivad arvata. Ta ütles, et riigiside on turvaline ja 
turvalisemal teenusel on oma hind. Oma esimeste töönädalate tegevusi 
kirjeldades rääkis ta ka, et ta plaanib ja on juba ka kohtunud erinevate
 asutuste 
võtmeisikutega ning kaardistab enda jaoks Riigiside üldpilti, vajadusi 
ja 
hetkeseisu, et selle pinnalt välja töötada parimad edasised sammud.  Kui
 ettekande lõpul küsimuste voorus küsiti, kas riigiside kontseptsioon 
läheb muutmisele, siis tõdes Janson, et kuna kontseptsioon on elav 
dokument, siis jah, muudatusi on plaanis teha, sest aeg on edasi läinud 
ning on teemasid, mis esialgse kontseptsiooni koostamisel jäid välja. 
Peale
 MKMi esinejaid tegi ettekande Kalev Karu 
Riigikantseleist. Tema 
ettekandest jäi kumama seisukoht, et riigi teenused peavad olema 
kõrgkäideldavad ja teenus peab koguaeg töötama. Samuti jagas ta 
arvamust, et teenusekeskne koordinatsioon on hea ja oluline on 
tagasiside ehk ka 
hindamine – suhelda kliendiga ja anda kliendile tagasisidet. Oluline on 
ka uuendusmeelsus ja olla valmis ise muutuma. Lisaks avas ta 
mõtte Riigiside võrgustikust – see on miski, mida täna veel pole, aga 
mõte on see luua. Ühe osaleja küsimuse peale, mis on riigisides hästi ja
 halvasti, ütles Kalev, et hästi toimib asutustevaheline koostöö, kuid  
nagu ka Luukas Ilves mainis, et arenguruumi on  veel tehnoloogiliste 
uuenduste  ning arenguga kaasas 
käimise osas, mis peab kasvama. Samuti nentis ta, et veidi esineb veel 
killustatust, kuid erinevate riigiside komponentide juhtrühmad aitavad 
killustatust 
vähendada, võttes kokku osapooled, ning koosmõtlemisest sünnib suund ja
 selge vastutus teenuseomanikuna. 
Järgmisena sai sõna RIKS juhataja 
Sven Heil, kes tänas alustuseks 
eelkõnelejaid ja kohale tulnuid ning tutvustas RIKSi kui 
organisatsiooni ning RIKSi teenuseid üldisemalt. Sven nentis, et pärast 
ametis
 on oldud nelja aastat on olulisteks verstapostideks riigiside 
kontseptsiooni valmimine,  parenenud koostöö ja selgus riigiside osas 
 ja ka tänane üritus riigiside teenustest on omaette eduelamus.
Kui Svenilt küsiti Ukraina 
õppetundide kohta, nentis ta, et nendeks on
satelliitside olulisus; teenuste ristkasutatavus ja juhtimine. Ühiselt 
nõustuti, et riigisides on vaja saada paika juhtimismudel ja nõukogu, 
kes käiks regulaarselt koos, nii et toimuks süsteemne töö
 side teemadel. 
Peale sirutuspausi sai sõna RIKS 
kõneside ja andmekeskuste osakonna juhataja
 Toomas
 Vahi, kes tutvustas seadmemajutuse teenust ja rääkis nii möödunud kui 
ees ootavatest väljakutsetest. Toomas jagas ka õppetunde ning teenuse 
parendusi, mida mõned teenusega seotud intsidendid kaasa on toonud. Kuna
 omajagu poleemikat kogu riigis on tekitanud elektrienergia järsk 
kallinemine, siis küsiti
 ka, mida võtab RIKS ette elektrihinna ja elektrijahutuse osas? Küsimus 
sai vastuse,
 et uued kliimaseadmed on vabajahutusega ning mõtleme ka taastuvenergia 
kasutamisele; samuti uurime tootmisvõimsuse hankega liitumist, et saada 
sõltumatuks börsist. 
Järgmine kõneleja, RIKS kõneside 
grupi juht Edgar Sarap, tutvustas turvalise mobiili ja turvalise laua teenuseid ja nentis 
paratamatust, et turvaline teenus ei tähenda mugavat teenust ning 
sellega peavad ka kasutajad leppima. Samuti tõi Edgar näiteid 
minevikust, kus riigiametnike kõnesid on pealt kuulatud ning kuidas see on 
kahjustanud mitte ainult kõrgete riigiametnike endi, vaid ka nende 
riikide mainet ja usaldusväärsust.
Järgmisena
 tutvustas RIKS raadioside osakonna juhataja Siim Valgeväli oma osakonna
 tegemisi. Kuna mereside grupp liikus hiljuti tema osakonna alla, siis 
tutvustus ta ka mereraadioside kohverterminali funktsioone, mida on 
võimalik kasutada asukohast sõltumatult.
RIKS
 satelliitside projektijuht Ramo
Kure tutvustas satelliidi teenust ja selle võimalusi alternatiivsidena 
kriisiolukordades. Osalejate küsimuste blokis saime ka teada, et 
satelliitside pole täna veel nii levinud riigisektoris, kuid huvi 
järjest kasvab ja sellega seonduvalt on tulevikus vajadus ka nö 
"satelliidi 
telefoniraamatu" järele, kuhu koondatakse asutuste satelliitside 
kontaktinfo. 
Kliendikogemust jagas 
Riigikantselei IT juht Oliver Ojamaa, kes kiitis RIKS kõneside osakonna 
ja ka klienditeeninduse kiirust ja tõhusust pöördumiste lahendamisel. 
Samuti tõi Oliver välja ka arvamuse, et meeskond võiks suureneda sama 
heade spetsialistide näol kui praegused. 
Riigi IKT Keskuse juht Ergo Tars tutvustas oma ettekandes RITi, nende rollist digiriigi loomisel ja rääkis, mis 
neid RIKSiga seob ja kuidas ollakse rahul omavahelise koostööga.
Siim Valgeväli RIKSist tutvustas päevakava teises pooles kuulajaile lähemalt ohualapõhist kiiret ohuteavituse süsteemi AKOSt, mis
 valib aasta lõpuks ja ESTER 2.0 ettevalmistamise tagamaid. Küsimuste rubriigis said küsijad 
vastuse, et ohualateavitusi saab saata ka välisriikides olevatele eesti 
mobiiioperaatori teenuste kasutajatele ja AKOSe loomisel loodame, et hea
 oleks kui õnnetusi ja kriisiolukordi ei juhtuks ning ohuteavitusi ei 
peaks üldse saatma.   
Pausi järel tegi viimase ettekande Soome Erillisverkot ja ühtlasi ka TCCA (The Critical Communications Association) esindaja Tero Pesonen, kes kutsus osalema ka 2023.a. mais Helsingis toimuval kriitilise kommunikatsiooni üritusel. Ettekanne oli tehniline ja huvitav ning küsimusi jagus kuulajail ka temale. Tero kutsus kriitilise kommunikatsooni valdkonnas tegema koostööd kõigi põhjamaadega, aga eriti Balti riikide ja Poolaga, sest mida sarnasemad tehnilised lahendused, seda lihtsam ka koostööd teha. Küsimusele, kuidas Soome sõja olukorras saab tagada, et erasektorist tarnija (üks Soome tuntud telekommunikatsiooni firma) sõjahirmus maalt ei põgene, siis vastus oli, et nad arvestasid juba hanke etapis vastavasisuliste nõuetega, et vältida süsteemi kokkuvarisemist sellisel moel.
Kokkuvõtteks võib öelda, et esimene RIKS teenuste infopäev läks igati korda ning sündmuse korraldajad RIKSist tänavad kõiki esinejaid ja osalejaid, kes selle õnnestumisse oma panuse andsid! Tagasiside osalejatelt oli positiivne ja andis sisendi, et sarnast infopäeva on vaja regulaarselt korraldada, et kõik osapooled saaksid end kurssi viia hetkel riigisides toimuvaga ning kuulda ka teiste riikide kogemustest ja hetkeseisust riigiside valdkonnas. Vähem tähtis ei olnud ka osalejate omavaheline suhtlus pauside ajal ning ka publiku küsimused andsid hea indikatsiooni, millised teemad või murekohad osalevatele asutustele hetkel aktuaalsed on.
Infopäev toimus Euroopa Liidu struktuuritoetusskeemist „Infoühiskonna teadlikkuse tõstmine“, mida rahastab Euroopa Regionaalarengu Fond.